تفاوت بین ماما و ماما چیست؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


امروزه خانواده هایی که قصد بچه دار شدن دارند معمولا از قبل از بارداری تا بعد از زایمان زیر نظر متخصصان این حوزه هستند. خانم ها به این موضوع اهمیت زیادی می دهند، آنها خواهان زایمان طبیعی و بدون استرس هستند. متأسفانه هیچ درک واقعی از تفاوت بین دو حرفه مامایی و زنان و زایمان وجود ندارد.

اگرچه ماماها و متخصصان زنان و زایمان ممکن است در زمینه کاری و حرفه خود تجربه و مهارت کافی داشته باشند، اما زمینه فعالیت آنها متفاوت است. به طور مشابه، معیارهای انتخاب آنها متفاوت است.

دو حرفه مامایی و زنان مستقل و مکمل یکدیگر هستند. در این مقاله در 24 پذیرش باشید تا با آگاهی از تفاوت ها و وظایف هر یک از این دو شغل در شرایط مختلف به مناسب ترین گزینه مراجعه کنید.

در زیر به تفصیل به بررسی تعاریف و تفاوت های ماما و متخصص زنان و زایمان می پردازیم.

در حالی که زنان و زایمان و زایمان در واقع برای بسیاری یکسان هستند، این دو حوزه تفاوت های اساسی دارند.

تفاوت رشته زنان و مامایی به دلایل آن بستگی دارد. خانمی که تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی به پایان رسانده و پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی وارد رشته زنان و پزشکی می شود اما مامایی دارای مدرک کارشناسی و گاه فوق لیسانس مامایی است و بیماری های خاص و خاص را نمی شناسد. مواردی هم سطح با زنان.

وظایف ماما و آشنایی با دنیای ماماها

مامایی یکی از زیرشاخه های علوم پزشکی محسوب می شود و ماما در واقع یک متخصص مراقبت های بهداشتی است. یک ماما در مرحله قبل از بارداری، در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان از مادر و کودک مراقبت می کند. به عبارت دیگر وظیفه اصلی ماما حفظ سلامت مادر و کودک و ارائه خدمات به آنهاست.

ماماها علاوه بر راهنمایی و مشاوره زنان باردار وظایف دیگری نیز دارند. به عنوان مثال مشاوره قبل از ازدواج، معاینه و تشخیص بیماری های ساده زنان، مشاوره در زمینه تنظیم خانواده، سلامت خانواده و به ویژه سلامت زنان و سایر موارد مشابه در وظایف ماماها قرار دارد.

مراحل قبل از بارداری، بارداری و بعد از بارداری سه مرحله اصلی هستند که ماماها به طور ویژه برای آنها آموزش دیده اند.

ماماها قبل از زایمان، زنان باردار را در مورد رژیم غذایی سالم بارداری، نحوه زایمان، بررسی سلامت مادر و نوزاد و برگزاری جلسات آموزشی مناسب برای مادر و خانواده راهنمایی می کنند.

به عنوان مثال، قبل از زایمان، نحوه مدیریت استرس، برانگیختگی و درد را به مادر آموزش می دهد. همچنین با بررسی دقیق تمام موارد لازم و معاینه مادر، او را برای زایمان آماده می کند. مادر از خدمات ماما استفاده می کند که در دوره های آمادگی قبل از بارداری و زایمان شرکت می کند.

از جمله وظایف ماما در هنگام زایمان می توان به زایمان (طبیعی) و تسکین درد مادر و تسهیل زایمان اشاره کرد. ماما نیز وظیفه دارد مشکل غیرطبیعی مادر یا کودک را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارد.

زایمان برای زنان یک تجربه استرس زا و احساسی است، بنابراین در طول زایمان به تشویق و همراهی ماما نیاز دارند.

ماماها از دانش، تجربه و انسان دوستانه خود برای ایجاد زایمانی راحت و بدون استرس برای زنان استفاده می کنند. البته برخی از افراد به راحتی با زایمان کنار می آیند و برخی دیگر مشکل دارند، اما در هر صورت توجه ویژه ماماها و کادر پزشکی لازم است تا مادر تجربه بهتری داشته باشد.

پس از زایمان، مادر وظیفه دارد تا خانواده را در جریان مراقبت از نوزاد و نکات تغذیه ای و بهداشتی لازم برای مادر و نوزاد قرار دهد.

پس از تولد، دنیای جدیدی برای مادر و نوزاد باز می شود. هر دو نیاز به مراقبت دارند و تا زمانی که لازم است باید تحت نظر ماما باشند. به عنوان مثال، ماما به مادر می آموزد که چگونه شیر دهد، چگونه نوزاد را بخواباند یا از او مراقبت کند و شیر دهد، یا چگونه از نوزاد پس از تولد و مشکلات دیگر مراقبت کند.

امروزه از ماماها بیشتر در بیمارستان ها و به خصوص در اتاق زایمان استفاده می شود. این افراد در هنگام زایمان طبیعی حمایت های لازم را از مادر و کودک انجام می دهند و در کنار این وظایف، فعالیت های دیگری را نیز در بیمارستان انجام می دهند.

مادر از لحظه ای که برای زایمان به بیمارستان رفت تا آن زمان صمیمیت ماما را در کنار خود و فرزندش احساس کرد.

ماماها معمولاً در دسترس تر از متخصصان پزشکی هستند. پس برای داشتن یک بارداری سالم و آرام با فردی قابل اعتماد از متخصصین مامایی کمک بگیرید.

وظایف متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان برای درمان کلیه بیماری های مربوط به زنان و نحوه درمان و عمل آنها به طور ویژه آموزش دیده است.

علاوه بر دوره های تخصصی، متخصصان زنان دوره های عمومی پزشکی را گذرانده اند و به طور کامل و دقیق با علم پزشکی و آناتومی بدن زنان احاطه شده اند.

در واقع یک متخصص زنان برای خانم ها آزمایش های مختلفی مانند تست پاپ اسمیر، تست بیماری های مقاربتی، معاینه پستان، چکاپ قبل از تولد و سایر تست های مربوطه را برای خانم ها تجویز می کند و خدمات او بیشتر در حوزه سلامت بانوان است. متخصص زنان و زایمان با تمام مشکلات و بیماری های مربوط به بارداری، زایمان، قاعدگی، بارداری، دردهای پرستاری، مشکلات هورمونی و سایر بیماری ها به ویژه برای زنان سروکار دارد.

زنان و زایمان و بارداری

اگر زوجی قصد بچه دار شدن دارند و یکی از زوجین با مشکل ناباروری مواجه است، متخصص زنان و زایمان گزینه مناسبی برای مشاوره و درمان این مشکل است.

علاوه بر این، زنانی که متوجه برخی علائم در بدن خود می شوند، برای جلوگیری از بارداری پرخطر باید با متخصص زنان مشورت کنند.

هنگامی که با بیماری های شایع زنان روبرو می شوید، کاملاً ضروری است که با متخصص زنان مشورت کنید. متخصصین زنان برای تشخیص و درمان کلیه بیماری های مرتبط با دستگاه تناسلی مانند سرطان دستگاه تناسلی زنان، عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های واژن، بیماری تخمدان پلی کیستیک و سایر بیماری های مشابه کاملا آموزش دیده اند. ببینید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

در دوران بارداری، برخی بیماری ها می توانند مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهند. درمان این بیماری ها متعلق به رشته زنان است. همچنین این امکان وجود دارد که زنی که قصد باردار شدن دارد، قبلاً از بیماری هایی مانند دیابت، صرع، فشار خون بالا یا بیماری قلبی رنج برده باشد. بررسی تأثیر بیماری مادر بر روند بارداری بر عهده متخصص زنان است. از آنجایی که باردار هستید، بهتر است قبل از بارداری آزمایش های مختلفی توسط پزشک برای اطمینان از سلامت خود و جنینتان تجویز شود.

مهمترین و اولیه ترین رابطه بین متخصص زنان و زایمان و مادران باردار انجام سزارین برای زایمان است. متخصص زنان برای انجام این روش آموزش دیده اند.

اگر به دلایلی مجبور به زایمان قبل از موعد مقرر شدید، باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان انجام دهید و در کل نباید کاری را که با نظر و اجازه پزشک تنظیم نشده است انجام دهید.

مرز بین متخصص زنان و زایمان در درمان

درمان اکثر بیماری ها تدریجی و تدریجی است. متخصصان زنان و زایمان نقش مهمی را در مراحل اولیه درمان ایفا می‌کنند و در صورت نیاز به تخصص متخصص زنان و زایمان، متخصصان زنان و زایمان به کار گرفته می‌شوند. مثلاً سزارین یا لاپاراسکوپی توسط متخصص زنان انجام می شود و متخصص زنان و زایمان در این زمینه تخصص ندارند.

ماماها معمولاً در حین اپیدورال وضعیت جنین در رحم مادر را با مانیتور بررسی می کنند و فقط می توانند بدون عارضه به تولد نوزاد کمک کنند. در صورت وجود مشکل خاصی یا نیاز به سزارین در هنگام زایمان، حضور و کمک متخصص زنان ضروری است.

هزینه انتخاب ماما یا متخصص زنان

ماماها معمولاً حتی در موارد جدی به مداخله پزشکان اعتقادی ندارند. در شرایط معقول، این بازخورد مداخلات غیرضروری توسط پزشکان را کاهش می‌دهد و در نهایت هزینه‌های مراقبت و درمان را کاهش می‌دهد. پزشکان معمولا بیشتر از ماماها دستمزد می گیرند.

در شرایطی که حضور پزشک اجباری است و مثلاً جان مادر و کودک در خطر است، تأخیر غیرقابل قبول است. در چنین شرایطی بهتر است برای سلامتی عزیزانمان هزینه زیادی بپردازیم.

کدام یک از ماماها و ماماها را برای زایمان انتخاب کنم؟

انتخاب بین ماما و پزشک با شماست. شما باید به این فکر کنید که چگونه می خواهید تجربه تولد نوزاد خود را داشته باشید. شاید بهتر باشد به سوالات زیر پاسخ دهید.

آیا زایمان طبیعی اولویت شماست؟

از پزشک خود در مورد میزان موفقیت او برای سزارین و نظر او در مورد این روش بپرسید. اگر زایمان طبیعی برای شما مهم است، مطمئن شوید که پزشک شما موافقت می کند.

در دوران بارداری به چه نوع کمکی نیاز دارید؟

ماماها می توانند زمان بیشتری را با مادران باردار بگذرانند. اگر همراه داشتن کسی در طول زایمان مهم است، ماما گزینه بهتری است.

برای کاهش درد زایمان چه اقداماتی انجام دادید؟

اگرچه ماماها استفاده از مسکن ها را مجاز می دانند، اما روش های غیردارویی کنترل درد را توصیه می کنند. این روش ها شامل حمام کردن، ماساژ، طب سوزنی، امتحان کردن موقعیت های مختلف یا استفاده از توپ زایمان است.

مراجعه به منبع: https://pezeshke-shahr.com/زنان-و-زایمان/پزشک-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز/ 





:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: